حرکت در سطح

  • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

    و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

  • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

    رضا قاسمی، نویسنده‌ی شناخته شده و خالق آثاری چون "همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها"، این روزها دارد آخرین قصه خود را در فیس‌بوک منتشر می‌کند. او با ما از دغدغه‌های نویسنده‌ای می‌گوید که در زمانه فیس‌بوک می‌زید و می‌نویسد.

  • عدوی تو نیستم من، انکار توام

    ناما جعفری، شاعر بیست و هفت سالۀ ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

  • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

    آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

  • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

    هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

  • شعر خوانی رادیویی لیلی گله داران

    ناقوس تند می زند در کلیسا حتمن مردی دست زنی را گرفته است من با همین بطری شین شیرین شیراز از شیب تند امشب سرد روم می روم به سقف چکه چراغ ها خاموش شوفاژ سرد

۱۳۹۳ تیر ۲۰, جمعه

فیلم سینمایی سفر بهاری – در شناخت صادق هدایت

صادق هدایت در بهار سال ۱۳۳۰ سفر به خاموشی را برگزید و در شهر پاریس که پیش تر نیز در آن دست به خودکشی زده بود به زندگیش پایان داد. آن زمان تنها چهل و هشت سال داشت با  شهرتی فراوان و انبوهی اثر! پس از آن در ایران و خارج از مرزهای کشور به شدت بر شهرتش افزوده شد. در داخل برخی از نام هدایت و آثارش تابو یی ساختند و از احوال شخصی اش نیز در راستای تابو سازی او بهره گرفتند. با همین فرصت، سانسور بر آثار هدایت بیش از پیش سایه انداخت. سنت گرایان دینی با نگاهی انتقام جویانه او و آثارش را با اتهام هایی چون ” ملحد”، غرب زده، منحرف جنسی و فکری  و ترویج گرخودکشی … به باد  تهمت و ناروا می گرفتند تا در سایه ارعاب آنان و در کنار درک ایدئولوژیک / طبقاتی غالب فعالان هنری و رسانه ای، آشنایی هنرمندانه جامعه بر او  پوشیده بماند. با این وجود  در زیر جلد جامعه به رغم نگاه سطحی اکتویست های سیاسی که هنر و شخصیت هدایت را منحط می شمرند، حساسیت احترام انگیزی نسبت به او رو به رشد نهاد و  تنی چند از هنرمندان رها از ایدئولوژی را  در همان زمان به واکنش وا داشت.
دو فیلم  در باره هدایت و اثر مهمش بوف کور محصول آن سال هایی  است که کنجکاوی جامعه در باره او داشت شکل بیشتر ی می گرفت. فیلم داستانی “ بوف کور” و  مستند “سفر بهاری“. دومی  فیلمی است  تهیه شده در سال ۱۳۵۳ در تلویزیون ملی ایران. این اثر مستند  با کارگردانی کامبیز درم بخش، از روی نوشته اسماعیل جمشیدی به  زندگی شخصی و ادبی و اجتماعی هدایت و در نهایت به خودکشی او می پردازد. دیدن فیلم سفر بهاری در شصت و سومین سال سفرش یادی از اوست و هم  دیدن بازیگری که خود هدایت را دوست می داشت، پرویز فنی زاده!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر