و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست
اگر این شب ست
اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم
سیاهی ی تنها خود تویی
بهین شب تنها که خود می سازی و
آبها که در پای تو می خسبند
رنگ می گیرد. .
رضا قاسمی، نویسندهی شناخته شده و خالق آثاری چون "همنوایی شبانه ارکستر چوبها"، این روزها دارد آخرین قصه خود را در فیسبوک منتشر میکند. او با ما از دغدغههای نویسندهای میگوید که در زمانه فیسبوک میزید و مینویسد.
ناما جعفری، شاعر بیست و هفت سالۀ ایرانی، در مجموعهای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.
آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر میتواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقهشان یک دنیا خودخواهی، منفعتطلبی و ریاکاری نهفته است.
من ترجیح میدهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولتهای گوشت سویینی تاد بخورم
هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسینبرانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام بهتصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.
ناقوس تند می زند
در کلیسا
حتمن مردی دست زنی را گرفته است
من
با همین بطری شین شیرین شیراز از شیب تند امشب سرد روم می روم به
سقف چکه
چراغ ها خاموش
شوفاژ سرد
۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه
روشنفکر ایرانی کیست؟
پراکنده گویی غوغا می کرد ! از آغاز تا پایان گفتگو یک تعریف مشخص از روشنفکر ارائه نشد، بحث روشنفکری بود یا آل احمد و شریعتی؟ بنا بود روشنفکر ایرانی را بفهمیم بعد ببینیم این روشنفکران (اگر شریعتی و آل احمد را در بر می گرفت) چه کرده اند ولی هر یک از این چهار بزرگوار راه خود را می رفتند، این مفهوم فاعلیت که آقای وحدت این همه به کار می بردند و بقیه هم به آن اشاره می کردند، براستی چه بود که هم اسلام داشت هم ویژگی اصلی دوران مدرن بود؟ این همه از یک تجدد سخن می گفتند؟ بحث خوب ارائه و اداره نشد و خوب پیش نرفت در حالی که این توانمندی در مهمانان وجود داشت که بسیار بهتر از این گفتگو کنند. در یک کلام این برنامه هرز رفتن مهمانان بود و فرسایش بیننده.در مورد تضادی به نام "روشنفکر دینی" مشکل دارم که مثل یک بیماری در این کشور ریشه دونده:
اگر روشنفکری رو زاییده عصر روشنگری و مدرنیته؛ و مدرنیته رو در ساده ترین و کاملترین تعریف "نقد مخرب سنت" بدونیم، اولین دشمن روشنفکر، دین به عنوان حافظ سنته. من پیشنهاد میکنم این دو دشمن رو با هم ملغمه نکنیم و این اشتباه رو ادامه ندهیم و به این به اصطلاح "روشنفکران دینی" بگوییم "مصلحین دینی".
روشنفکر ایرانی کیست؟ در معادله سنت و تجدد، روشنفکر ایرانی کجا ایستاده؟
مهمانان برنامه: مهرزاد بروجردی و فرزین وحدت در پنل یک و محمد علی کدیور و یاشار احمدیان در پنل دوم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر